dobiegania.pl

Blog lifestylowy o sporcie, diecie i zdrowiu

DietaZdrowie

Zdrowe odżywianie – charakterystyka i zalety zbilansowanej diety

Zdrowe odżywianie – charakterystyka i zalety zbilansowanej diety

Zbilansowana dieta, połączona z regularną aktywnością fizyczną, stanowi jeden z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów na zachowanie dobrego zdrowia organizmu. Zdrowe odżywianie opiera się na różnorodnych i pełnowartościowych posiłkach, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

Zobacz też: Smaczne i oryginalne fit śniadania

Zdrowie odżywanie – na czym polega?

Zbilansowana dieta powinna składać się z posiłków zawierających wysokie dawki wartościowych substancji odżywczych. W jadłospisie osób, którym zależy na przestrzeganiu zdrowej i bezpiecznej diety nie powinno zabraknąć między innymi sporych ilości białka, w zdrowej i zrównoważonej diecie powinno znaleźć się także miejsce na węglowodany i tłuszcze.

Warto pamiętać o tym, że zdrowe odżywianie nie polega na restrykcyjnym liczeniu kalorii, tylko na dostarczaniu organizmowi niezbędnego i wartościowego paliwa. Zdrowe odżywianie powinno wykluczać sztuczne i szkodliwe konserwanty oraz mocno przetworzone produkty. Jadłospis mający pozytywny wpływ na ludzki organizm powinien opierać się na naturalnych, nieprzetworzonych produktach, poza tym powinien być także bogaty w surowe warzywa i owoce.

Jak zdrowo się odżywać?

Osoby, którym zależy na przestrzeganiu najważniejszych zasad zdrowego odżywiania, oprócz spożywania pełnowartościowych posiłków, powinny pamiętać także o wypijaniu sporych ilości wody. Odpowiednie nawodnienie organizmu umożliwi jego poprawne funkcjonowanie i zapobiegnie powstawaniu wielu poważnych problemów.

Kolejna podstawowa zasada zdrowej diety zakłada regularne spożywanie od 4 do 5 posiłków dziennie – w tym wypadku niezwykle ważne okaże się nie tylko przestrzeganie stałych pór podawania posiłków, ale także pilnowanie wielkości zjadanych porcji.

Warto pamiętać o tym, że zdrowe odżywianie to także pożywne i pełnowartościowe śniadania – śniadanie powinno zawierać między innymi odpowiednie ilości białka i węglowodanów, które zapewnią organizmowi wystarczającą dawkę energii.

Zdrowe odżywianie – czyli co powinno znaleźć się na talerzu

Zdrowa dieta powinna opierać się na zróżnicowanych i pełnowartościowych posiłkach – w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć między innymi świeżych warzyw i owoców, które powinny stanowić połowę serwowanych porcji.

Jedną czwartą posiłku powinny zajmować węglowodany złożone – wśród najczęściej polecanych produktów stanowiących doskonałe źródło węglowodanów można znaleźć między innymi pieczywo pełnoziarniste, które zawiera spore ilości błonnika, żelaza i przeciwutleniaczy. Regularne spożywanie produktów wielozbożowych znacznie ogranicza ryzyko wystąpienia chorób takich jak cukrzyca czy nowotwór jelita grubego, oprócz tego produkty pełnoziarniste ułatwiają także utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Kolejną, niezwykle ważną część posiłku powinny stanowić produkty bogate w białko – w tym wypadku poleca się głównie spożywanie chudego, białego mięsa oraz ryb, doskonałą alternatywą może okazać się także włączenie do diety roślin strączkowych i jaj. Idealnym uzupełnieniem zdrowej diety będzie niewielka ilość oleju pochodzenia roślinnego oraz nabiał – w przypadku nabiału najlepszym wyborem okażą się chude lub półtłuste produkty.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.